Thursday, February 20, 2014

Uit de oude doos: Kees Pruis

Kees Pruis opgediept uit de urnenkelder van vergeten liedjes
Vooroorlogse volkszanger populair dankzij levenslied .....
Patrick van Griethuysen

Zomaar wat 78 toeren platen uit de vergetelheid tevoorschijn gerukt. Een "zo-nu-en-dan" rubriekje, waarin ik eens wat gekrast en verstoft werk uit de vochtige muffe doos die in de kelderbox woont ten tonele voer. Kortom, vergeten oude meezingers die destijds succesvol waren maar op dit moment bijgezet zijn in de urnenkelder van vergeten liedjes.


Waar woon ik? - tekst Kees Pruis (1897-1957) muziek Louis Metz (1910-1978) met Berlijn's studio orkest ( Homocord nr. 5735) Opname uit 1925 (verzameling Patrick van Griethuyzen)


Het zijn twee zo genaamde "drinkliedjes", beide met een soort van halve dronkenmanstem gezongen door de in de jaren twintig populaire volkszanger Kees Pruis.  Op de stoffige en vergeelde, maar fraaie etiketten, staat het volgende  te lezen: Kees Pruis: Ik zou wel willen weten wie my thuis heeft gebracht en Waar woon ik? 

Welnu laat die dronkeman ballades nu maar uit het weergevertje schallen.
Luister maar eens naar het nummer Waar woon ik? uit 1925 dat, waarschijnlijk, nog ouderwets akoestisch opgenomen is:  




Wie kan mij nu vertellen waar woon ik.
die me netjes naar huis brengt beloon ik 
O, ik heb toch zo'n last van m'n duizeligheid 
't Is gek wat ik zeg maar m'n huis ben ik kwijt 
Wie redt mij nou uit de moeilijkheid
 't Is gek maar m'n huis ben ik kwijt

Eigenlijk is het best een leuk liedje. Het refrein blijft danig in je kop zitten, dat wel, Ha! Je zou d'r nog last van duizeligheid van krijgen ook!

Wie het lied op zich in laat werken merkt dat de zanger die nacht heel wat dubieus volk is tegengekomen … Wonder dat hij nog goed thuis gekomen is …… 





Kees Pruis (1889-1957) Cabaretier en volkszanger. In de jaren twintig is hij een populair artiest en heeft in die tijd een paar bescheiden hitjes ……  Zijn platen gingen in die tijd voor ƒ 1,80 van de hand, las ik in een advertentie uit die tijd …… 

Slechts één nummer heeft ooit op onverklaarbare wijze de Dutch Jazz & Blues Discography 1916-1980 gehaald, getiteld Arme Neger, waarachter het lied Ol’ Man River schuil gaat …..  



Wie het beluistert vraagt zich af welke criteria gebruikt zijn ..... Noch de zanger noch het orkest overtuigen.   


(uit: Onze Eilanden 1927)

Kees Pruis trad overal in de jaren twintig in den lande op waaronder verschillende keren in Zeeland, zoals in Goes ( in de Prins van Oranje) (1926)  en in Zierikzee (Tivoli); Tijdens de Eerste Wereldoorlog had Kees Pruis dienst gedaan in de Kazerne aan’t Hoofd, waardoor hij vaak in Zierikzee uitging en een leuk meisje ontmoette .......... Eén van zijn hits uit de jaren twintig, Ik heb mijn hart in Zierikzee verloren, refereert hieraan. Middelburg werd pas in de jaren dertig aangedaan ( de Schouwburg: 1932-1933) en het Schuttershof  (1937)). 

De andere kant Ik zou wel willen weten wie mij thuis heeft gebracht werd opgenomen in 1927 en, gelet op de informatie, met de nieuwste techniek: elektrisch aufgenommen, staat er in vier talen. Even een nieuw naaldje in de weergever voor optimaal geluid, opwinden; nou, daar gaat 'ie dan ....


 Ik zou wel willen weten wie my thuis heeft gebracht - tekst Kees Pruis, muziek Eug. Beeckmann (1889-1982), met rudimentair Berlijn's studio orkest, (Homocord Elektro nr. 4-5885), opname uit 1927  (verzameling Patrick van Griethuyzen)

De tekst begint al goed met enige ha,ha,ha's - (klein boertje en tusschendoor ook nog enige boemelaars hikjes)  en dan, net als de A-kant een lied over een uit de hand gelopen stap-avond ….: 


Ik weet nog niet precies wat er met me is gebeurd 
maar ik heb bepaald weer heel erg gek gedaan, …………. 

zingt hij en het refrein spreekt boekdelen: 


Maar 'k zou wel willen weten wie me thuis heeft gebracht, 
'k Zou wel willen weten waar 'k geweest ben vannacht, 
'k Ben zoo reuze dorstig en daar snap ik nou niks van 
Hoe is’t mogelijk dat 'n mensch van drinken dorst krijgen kan. 

Dat hij thuis wat heeft uit te leggen moge duidelijk zijn …… : 


M'n vrouw is om assistentie naar m'n schoonmoeder gegaan 
en die vraagt me straks de waarheid met 'n pook in d'r hand, 
en wanneer me dan die "Driedekker" vraagt waar ik was 
zeg ik .... Als jy't me zegt dan weet'k ook. – 

Een grappige plaat, dat dan weer wel, maar ….. niet meer van deze tijd .... Hup, in de doos en terug in je hok! Waarvan acte.

Patrick van Griethuysen
keepswinging@live.nl

Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook ( group Keep it Swinging), Twitter ( #keepitswinging) of vraag haar gratis nieuwsbrief

NIEUW: 2eHansJazz

Zo af en toe duikt Patrick van Griethuysen in zijn Haagse kelder op zoek naar platen, die eigenlijk nooit meer het daglicht zien .... laat staan te horen zijn ...... In zijn rubriek over plaatjes uit zijn urnenkelder van vergeten liedjes deze keer een terugblik op Kees Pruis, volkszanger, die in de jaren voor de oorlog op revue- en cabaretavonden razend populair was en daarbij o.a. verschillende keren Zeeland aan deed.   

 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment